wtorek, 11 marca 2014

TEST zajęć: YOGA – jak ćwiczyć ?

Czas zajęć : 80-90 min
Częstotliwość zalecana – 3/tydzień
Spalamy : 150 kacl/ h
Efekty : Spreżyste i elastyczne ciało    Poprawa systemu oddechowego

Joga jest to powściągnięcie zjawisk świadomości- 
Klasyczna definicja jogi  
NAMSTE !!!!
 1. Wstęp 
Dziś chciałabym przedstawić wam temat moich ulubionych zajęć -  YOGA.  Wiem z doświadczenia że u większości ludzi budzi ona skrajne emocje. Wypowiedzi moich koleżanek : “można tam zasnąć” i “nuda” zawsze prowokują mnie do dyskusji.

 Czy Yoga jest rzeczywiście nudnym strechingiem , trendem ze wschodu , sposobem na życie czy po prostu efektywnym zestawem ćwiczeń ?
 2. Co to jest YOGA?  
Mówiąc prosto : To nic innego jak zestaw ćwiczeń (jak w każdej dziedzinie) . Ćwiczenia te nazywamy asanami . Każda asana trwa kilka oddechów i otwiera twoje ciało , rozciąga mięsnie oraz masuje narządy wewnętrzne.  Oprócz asan w Yodze znajdziesz Panajame – czyli ćwiczenia oddechowe.  Asany i Panajama są nie rozłączone w praktyce Yogi. Jednak początkujący zaczynają od praktyki asan . Dopiero później w misre ustabilizowania pozycji można przejść do ćwiczeń z oddechem

 3. Odmiany YOGI  
Odmian Yogi jest tak dużo, że nawet nie będę próbować wam ich wymieniać.  Najpopularniejsze jakie znajdziecie w fitness clubach to : -Hatha Yoga – yoga bardzo klasyczna – asany + oddechy  -Astchanga Yoga- zaawansowana praktyka skupiająca się na skomplikowanych asanach odwróconych propozycja dla tych którzy czują znużenie jogą klasyczną. Jej praktyka powinna odbywać się wcześnie rano ze względu na intensywność ćwiczeń.  Te dwie odmiany są chyba najpopularniejsze. W ofercie klubów możemy zobaczyć YOGE powietrzną(asany wykonuje się na chustach)  , hormonalną , dla seniorów , dla kobiet w ciąży , w gorącym pomieszczeniu , a nawet Yogę ćwiczoną nago . Nie ma znaczenie którą wybierzecie ponieważ każda przyniesie wam korzyści !!!

 4. Struktura zajęć – 80 min  
5-10 min – siad skrzyżny z oddychaniem – w tej części powoli się wyciszamy. Ustawiamy sobie również długość wdechu i wydechu który będzie nam towarzyszył przez całe zajęcia . Na YODZE powietrze wdychamy i wydychamy nosem !
10-25 min – rozgrzewka – powitania słońca – nie ma nic wspanialszego niż zestaw tych asan połączonych z siłą napędzającego ich oddechu. Obiecuje że poświecę temu zagadnieniu osobny post :)
25-70 min – asany [stojąco , siedzące , leżące i na końcu pozycje odwrócone wymagające większej sprawności fizycznej]     Odczucie prace wszystkiego i rozciągniecie mięśnie o których istnieniu nie wiedzieliście
70-80 min – relaks (leżenie w pozycji “trupa” w ciemności wsłuchując się w  kojący głos prowadzącej)

   5.  Jak ćwiczyć  ?
Obuwie :  BOSO (bez skarpetek)
Ubiór :  jest dowolny. Im bardziej obcisłe ciuchy tym dokładniej widzisz swoją pozycje w lustrze i  błęde jakie popełniasz. Jednak ja osobiście lepiej czuje się w luźnych rzeczach i takie też wybieram na praktykę. Zazwyczaj są to zwykłe spodnie dresowe i t-shirt w jasnych kolorach. Koniecznie weź ze sobą bluzę z długim rękawem na relaks. Organizm się wtedy wychładza.
Mata: na początek są dostępne w klubach. Zdecyduj się na kupno gdy już dłużej poćwiczysz yoge. W dalszej praktyce będziesz potrzebował/a dwóch mat :
Jednak gruba i dobrze izolująca od podłoża (4-5 mm) która będzie czekać na ciebie w domu.
Druga (2-3 mm) lekka i cienka w sam raz do zabrania na zajęcia yogi w clubie.
Inne akcesoria :
Klocki – bardzo pomagają w asanach (na wyposażeniu w clubach fitness)
Paski – dodatkowo pomogą złapać lub zapleść się gdy “nie starcza ręki”

6. Jak przygotować się do zajęć
O ile to możliwe nie jeść i nie pić na godzinę przed zajęciami  Bez biżuterii

7. Ile razy w tyg ćwiczyć  YOGE
Ile się da to jedyna odpowiedz jaka mi się nasuwa. Lepiej ćwiczyć 15min dziennie niż raz w tygodniu 1,5 h.  Jak w każdym sporcie systematyczność jest najważniejsza.
Ja osobiście ćwiczę 2x80min w tyg ale strasznie chciałbym zwiększyć do 3x80min  Dodatkowo chciałbym móc zwlec się z łóżka wcześniej i wykonać kilka powitań słońca.  Codziennie do tego dąże ale jeszcz mi nie wyszło

 8. Jakie efekty ćwiczenia YOGI zauważyłam ?
Yoge ćwiczę długo (z dużymi przerwami również)  Od początku roku regularnie 2 razy w tyg.  W dwa miesiące rozciągnęłam się tak że bez problemu dotykam rękami stóp stojąc i siedząc , pogłębiłam swój siad skrzyżny , rozluźniłam biodra i miednice. Zauważyłam że moje ciało jest bardziej elastyczne.  Ćwiczenia oddechowe (zwłaszcza oddech oczyszczający) pomogły mi pozbyć się kaszlu po paleniu.  Co więcej na początku ćwiczeń ignorowałam ćwiczenia  oddechowe gdyż wydawały mi się nudne.  Im zdążyłam zauważyć głębokie oddychanie samo weszło mi w krew. Zaczęłam mieć większą świadomość oddechu co pomaga mi w bardziej intensywnych ćwiczeniach. Trenując samą YOGE nie schudniesz i nie spalisz kcal ale zyskasz o wiele więcej
Podsumowanie – o tym pamiętaj przez cały  czas zajęc (a i czasem w życiu)  
1. Nie napinaj się ! – nic na siłę  2. Oddychaj !!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz