czwartek, 9 października 2014

Bieganie naturalne

Aktualnie czytam pozycje "Dognić Kenijczyków. Książka ciekawa i dająca wiele cennych wskazówek odnośnie biegania. W szeczególności na uwagę zasługuje temat biegania naturalnego któremu autor poświęca sporo miejsca w książce.
 
Otóż w Kenii bieganie wszyscy rozpoczynają boso. Dopiero my wstrętni Europejczycy przekonujemy ich do butów. Okazuje się również że Kenijczycy szybciej biegają bez butów. Głównym problemem w butach według autora jest amortyzacja na pięcie która powoduje lądowanie na niej zamiast na śródstopiu.
 
To skłoniło mnie do refleksji na moimi butami do biegania i sposobie biegania. Od dłuższego czasu czuje dyskomfort w bieganiu poprzez tzw "nogi z ołowiu". Jak wiecie dysponuje dwiema parami butów do biegania. Postanowiłam je porównać.

1. WAGA butów
a) Asics waga buta : 290 g
Amortyzacja
b) Nike Free RUN 2.0
Waga : 214 g 
 

 
2. Wyniki biegów
Jako że uwielbiam liczby i ich analizy postanowiłam zrobić analizę moich biegów w obu parach.
Przestałam biegać w Nike od 29.06. Ponownie włożyłam je na nogi 08.10 Na wykresie poniżej możecie zobaczyć fioletowa część biegi w nike, pomarańczowa w asics.


3. Wniosek
Oczywiście fioletowy okres to czas kiedy zaczynałam biegać, więc ciężko tutaj  porównywać z okresem kiedy już trochę biegałam. Jednak i tak wydaje mi się że bardziej dynamiczne biegi zawdzięczam butą Nike. Są lżejsze i dużo lepiej mi się biega.
 
Oto mój ostatni bieg z wtorku tym razem w Nike. Jeden z bardziej dynamicznych biegów. Udało mi się rozwijać wyższe tempo na wielu odcinkach.



 Osobiście teraz będe zwracać uwagę na wagę buta i amortyzacje. Może zostanę przy lekkich startówkach.  A wy co o tym myślicie ? Macie ciężkie buty ?  Czy biegacie w obuwiu minimalistycznym ?

7 komentarzy :

  1. a podobno Asicsy takie cudowne i nogi same w nich biegają ;)

    moje buty wg producenta ważą 235 g (obydwie pary tyle samo). moim zdaniem jedne są cięższe, ale nie mam nawet jak ich zważyć :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedne buty startowe drugie treningowe. Na krótkich dystansach można biegać w tych lżejszych, ale dłuższe biegi jednak lepsze z amortyzacją.

    OdpowiedzUsuń
  3. Póki co mam fazę na lekkie buty, od razu się lepiej czuję. Na takie dystanse, na których biegam, są jak najbardziej w porządku. Dla mnie ważna jest twardość podeszwy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. te free runy wygladaja jak flexy :) a asicsy po czesci popsuly moje kolana :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapraszam do nowo powstałego spisu blogów o odżywianiu, fitnessie i zdrowym stylu życia. Dodaj swojego bloga już dziś -> FITNESIAKI

    OdpowiedzUsuń
  6. Moje buciki Reebok One Cushion ważą 230g i powiem szczerze, że dla takiego biegacza jak ją są odpowiednie. Biegi mi sie wnich lekko, dobrze amortyzują stopę i są wygodne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. JESZCZE nie biegam, ale jak tylko zacznę od razu muszę sobie jakieś buciki kupić :)

    pajapaulina.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń